Processen med sammenlægning Nakskov Bridgeklub

Referat 2017

REFERAT AF GENERAFORSAMLINGEN

I NAKSKOV BRIDGEKLUB DEN 3. APRIL 2017

• Valg af dirigent og referent

Ole Keldebæk blev valgt som dirigent. Ellen Bredal Nielsen som referent.

Til stemmetællere blev valgt Bjarne Hansen og Kirsten Theil

Dirigenten konstaterede generalforsamlingens lovlighed.

• Bestyrelsens beretning

Formanden Ivar Rasmussen aflagde beretning.

Han omtalte den nedgang i medlemstal, der havde været på grund af alder, sygdom og død.

Holdturnering var ikke afviklet tilfredsstillende.

Kursus med Morten Duck Andersen havde været bedre end et kursus, der var gennemført sidste år.

Torben Baad Pedersen mente, der var orienteret for lidt om fusionsplanerne jfr. punkt 6

Ole Jørgensen kritiserede, at der var sket præmieoverrækkelse, inden C holdet havde afsluttet turneringen.

Formanden beklagede begge dele.

Beretningen blev herefter enstemmigt godkendt.

• Godkendelse af det reviderede regnskab

Regnskabet var omdelt. Det blev gennemgået af klubbens kasserer Ida Pade.

Regnskabet udviser et underskud på 6.043,10. Det blev enstemmigt godkendt. Formuen er 164.087,48

• Godkendelse af budget

Det fremlagte budget viser et underskud på 3.000,00. Det godkendtes.

• Fastsættelse af kontingent uændret
  • Indkomne forslag

a. Bestyrelsen fremsætter forslag om, at Nakskov Bridgeklub fusionerer med Vestlollands Bridgeklub og Vestlollands Seniorbridgeklub, hvilket vil indebære skift af spillelokale til Solsikkevej.

Formanden Ivar Rasmussen begrundede forslaget og henviste til de bemærkninger, der var fremsendt med forslaget. Han oplyste, at han og Merete Christensen havde deltaget i forhandlinger med de 2 andre klubber om økonomi, ændring af lokaler, strategi m.v.

Alt var foregået i en positiv og fremadrette ånd og tone.

Otto Larsen spurgte, om formuerne kunne slås sammen eller de skulle indbetales til Danmarks Bridgeforbund Formanden oplyste, at da der var tale om en fusion kunne formuerne uden videre lægges sammen. Det var bekræftet af Danmarks Bridgeforbund.

Kirsten Theil mente, at klubben skulle forblive i de nuværende lokaler, da disse var gratis, der var gratis lys, vand og rengøring.

Janni Baad Pedersen mente også, klubben skulle blive i de nuværende lokaler. Hun mente, der skulle en ny bestyrelse, der fremadrettet ville fokusere på undervisning, forøgelse af medlemstal m.v. Mange ville være klar til at påtage sig bestyrelsesposter og andet arbejde.

Gunnar Nielsen mente ikke klubben skulle bruge sine penge på klublokalerne på Solsikkevej. Han mente, at det ville medføre så store udgifter, at han (og andre) måske ville komme til at hæfte/kautionere for flere tusinde kroner. Han gav endvidere udtryk for, at han havde bidraget til foreningens formue, og at han derfor ikke kunne gå ind for forslaget.

Torben Baad Pedersen og Hans Pedersen kunne heller ikke gå ind for forslaget. De mente, det var for dårligt belyst.

Ole Thorsen anbefalede forslaget. Han oplyste, at han, da han ville begynde at spille bridge fik afslag fra alle klubber med undtagelse af Vestlollands Bridgeklub, hvor han havde fået undervisning og var blevet godt modtaget, ligesom der var en god ånd og atmosfære i klubben.

Ellen Bredal Nielsen udtrykte, at det var en enig bestyrelse, der havde fremsat forslaget, at 2 af klubbens bestyrelsesmedlemmer sammen med repræsentanter for de øvrige klubber havde gennemarbejdet projektet seriøst, og at man derfor, hvis man var i tvivl burde stole på den bestyrelse, man har valgt.

Der blev herefter foretaget skriftlig afstemning.

Dirigenten tilkendegav, at en vedtagelse kræver 2/3 flertal.

FOR stemte 28

MOD stemte 23

BLANKT stemte 1

Forslaget blev således ikke vedtaget

b. Forslag fra Janni Baad Pedersen og Anne-Grete Callery om flere vinpræmier.

Det blev fra flere tilkendegivet, at dette måtte være et bestyrelsesanliggende. Forslaget blev herefter trukket tilbage.

• Valg af formand.

Ivar Rasmussen oplyste, at han som følge af afstemningsresultater omkring fusionen ikke ønskede at genopstille.

Som ny formand blev foreslået Torben Baad Pedersen og Ole Kjær. Ole Kjær ønskede ikke at modtage valg.

Torben Baad Pedersen blev herefter valgt som ny formand.

• Valg af kasserer udgår vælges for 2 år ad gangen i lige år
  • Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer

Merete Christensen og Ellen Bredal Nielsen var på valg. Genvalg blev foreslået. Ellen Bredal Nielsen meddelte, at hun af samme grund som formanden  ikke ønskede genvalg. Ole Kjær og Kirsten Theil blev foreslået. Ingen af dem ønskede at blive valgt som medlemmer af Bestyrelsen.

Hans Pedersen meddelte, at han ville påtage sig bestyrelsesposten og blev herefter valgt

Merete Christensen oplyste, at hun var villig til genvalg og det blev hun.

10. Valg af suppleant -  Lilli Baad Pedersen genvalgt

11. Valg af revisor og revisorsuppleant Bjarne Hansen og Kirsten Theil genvalgt

12. Evt. valg til distriktets generalforsamling overladt til Bestyrelsen

13. Eventuelt.

Jørgen Madsen takkede Ivar og Merete for hjælp og støtte med substitutter under sygdom.

Kirsten Theil takkede Ivar Rasmussen for hans arbejde som formand og beklagede, at han ikke ville lade sig genvælge.

Ivar Rasmussen takkede for, at klubben i så mange år havde valgt ham som formand og takkede sine bestyrelseskolleger.

Ida Pade sagde, at man også burde have sagt tak til Ellen Bredal Nielsen for hendes bestyrelsesarbejde.